Uusi e-Call kolari/onnettomuus -hälytysjärjestelmä
Jos Sinulla on META TRAK -laite autossasi, se tekee heti automaattisesti eCall-hätäviestihälytyksen Securitas tai 112 Hätäkeskus hälytysvalvomoon, mikäli ajat kolarin tai jos tapahtuu törmäys, tieltä ulosajo tai sairaskohtaus.
Euroopan laajuinen eCall- hätäviestijärjestelmä tulee pakolliseksi tulevaisuudessa kaikkiin autoihin ja tämä tapahtuu lähivuosina Pohjoismaissa, jotka ovat edelläkävijöitä eCall -järjestelmän käyttöönotossa. Tarkoitus on, että vuonna 2018 lähes kaikkien Euroopassa tiellä ajoneuvojen pitäisi olla mukana tässä järjestelmässä, joka lähettää onnettomuustilanteessa automaattisesti tai manuaalisesti hätäsignaalin ja paikkatiedon hälytyskeskukseen. Silloin siellä 24h/7vrk päivystävät ammattilaiset voivat olla heti yhteydessä ajoneuvoon ja GPS-satelliittipaikannuksen avulla 112 hätäkeskus tietää ajoneuvon tarkan sijainnin jolloin paikalle voidaan lähettää apua, heti. On tärkeää, että apua saadaan pikaisesti vahinkopaikalle.
Suomessa arvioidaan, että eCall järjestelmä vähentäisi liikennekuolemia 4-8% ja vakavia vammoja voisi vähentyä jopa 10-15%. Samoin avunsaannin aika olisi jopa yli 50% nopeampaa. Varsinkin Suomessa eCall -järjestelmä on erittäin tärkeä, koska maamme on harvaan asuttu, talviaikaan on liukasta ja pimeää, tiellä liikkuu paljon erilaisia villieläimiä, ja se että tiet ovat mutkikkaita sekä usein nostettu roudan takia korkeammalle jolloin luiskaan ajanutta autoa on vaikea havaita. Usein vahinkopaikan löytäminen ja avun nopea saanti varsinkin maaseudulla on hankalaa ja hidasta, koska loukkaantunut tai shokissa oleva ihminen ei yleensä pysty kertomaan tarkkaa paikkatietoa, varsinkin jos hän ei tunne hyvin aluetta, jossa liikkuu.
On järkevää hankkia eCall. Jo nyt.
Suomen teillä on paljon erilaisia riskejä. Tiesitkö, joka vuosi tapahtuu valtava määrä ulosajoja, kolareita ja henkilövahinkoja.
META TRAK -laitteen todella herkkä eCall-järjestelmä tunnistaa erilaiset onnettomuudet kuten kolarin, tieltä ulosajon, törmäyksen ja kaatumiset.
Lentokoneissa, formuloissa ja ralliautoissa on ollut pitkään nk “musta laatikko”, joka kerää muistiin kaikki tapahtumat. META TRAK-keskusyksiköissä on ajoneuvoihin suunniteltu eCall yksikkö joka tunnistaa ja tallentaa kaikki ajoneuvon pienimmätkin liikkeet. Laitteen muistiin jää kaikki autosta ja sen GPS-vastaanottimelta saatu ajotieto, samoin G-liikesensorin pienemmätkin 3D liikkeet ja iskut sekä kiihtyvyydet ja hidastuvuudet. META TRAK-laitteessa on 6 AXIS GYRO -tunnistin joka tunnistaa kuuteen eri suuntaan tapahtuvat liikkeet ja asennot. GPS-sateliittipaikannusyksikkö kertoo tapahtumien tarkan paikkatiedon ja ajonopeuden yms. asioita. Kaikki näiden tapahtumien tiedot laite tallentaa 100 kertaa sekunnissa ajoneuvon liikkuessa. Sitten aika ajoin laite lähettää muistissa olevaa tallennetta GSM/GPRS datapakettina META TRAK -pilvipalvelimelle, josta sitä voidaan myöhemmin tarkastella hyvinkin yksityiskohtaisesti ja tehdä matkaraportteja ja ajaa kolarista laajoja tapahtumaraportteja. Laitteen tietoja voi tarkastalle ainoastaan ajoneuvon omistaja tai laitteen omistajan valtuuttamat henkilöt jos sen omistaa yritys.
META TRAK -keskusyksikkö tallentaa siis sata kertaa sekunnissa laitteen muistiin näitä tietoja ennen kolaria, kolarin aikana ja kolarin jälkeen: aika, paikka, tie, alue, sää yms asiat sekä ajoneuvon ajonopeus, ajoneuvon matkat sekä ajot sinä päivänä, kaikki eteen/ taakse/ sivuttais/ ylös/ alas iskut ja myös jarrutus, sivuliike, kiihdytys sekä muut tärkeät tiedot. Kaikki kolarissa tapahtuneet auton liike ja G-kiihtyvyystiedot ovat tiedossa. Kolarianalyysi kertoo kaiken. Enää ei tarvitse arvuutella, mitä kolarissa on tapahtunut. Kysy lisää. Esimerkiksi Konninkankaan bussiturmassa olisi törmäys hälytys lähtenyt heti paikkatietoineen SECURITAS ja 112 HÄTÄKESKUS valvomoihin ja kaikki kolarin sekä törmäyksen yksityiskohdat ja faktatiedot olisi ollut heti käytössä.
META TRAK laitteessa on nk. musta laatikko yksikkö ja sen herkät G-kiihtyvyys liiketunnistin ja GYRO- asentotunnistin mittaavat ja tallentavat kaikkia liikkeitä ja nopeutta 100 kertaa sekunnissa laitteen lyhytmuistiin josta tieto menee pilvipalve- limelle. Laitteen GSM piirikorttiin integroidussa yksikössä on kortiton elektroninen E-SIM, joka ei tarvitse perinteistä SIM- korttia, vaan laite yhdistyy automaattisesti GSM verkkoon noin 250 eri maassa. Sama pieni kuukausihinta ympäri maailman.